dinsdag 27 oktober 2009

Politici of Samoerai

"En de politici zouden beter voor ons ..." en 'Ik hoop dat de politici voortaan ..." hoorde ik herhaaldelijk declameren tijdens een studiedag over de hervormingen van het gerecht. Het klonk allemaal best aannemelijk en de spreker keek dan telkens naar drie aanwezigen. In de context was het duidelijk wie onder 'politici' verstaan werd.
Maar is dat wel zo duidelijk?
Het ging over de scheiding der machten en dan leek mij die term niet erg onderscheidend. Behoren de 'politici' tot de wetgevende of de uitvoerende macht? In andere gesprekken blijken 'politici' ook naar niet- of niet-meer-verkozenen te verwijzen. Het wordt moeilijk om een objectief criterium te vinden om van personen 'politici' te maken. Dat wordt wel lastig als we zoveel van hen verwachten en hen op zelfde wijze opdrachten, bevoegdheden en machten toekennen!
Enig beeld dat ik me kan voorstellen is dat zij een soort voorhoede zijn, die voor de maatschappelijke kudde moeten strijden om onze problemen op te lossen. Het moet dan gaan over een soort publieke militie? Zijn ze dan misschien niet veeleer een soort actuele samoerai?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten