zondag 18 oktober 2009

Theorie en Praktijk

Laatst las ik zo'n bierkaartje met spreuken erop: "In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, maar in de praktijk wel!" Vond ik best wel grappig.
Vaak krijg ik de goede raad 'praktisch te zijn' en alles niet 'te theoretisch' te benaderen.
Dit vind ik steevast een verwarrende goede raad. Naar mijn weten is de praktijk de toepassing van een theorie, maar dat is allicht een theoretische benadering?
Hoe kan je nu een praktijk hebben zonder theorie? Dat lijkt mij Yin zonder Yang. Het gaat hier niet om een tegenstelling maar om een tweeledige eenheid, voor sommige een soort mysterieuze Heilige Drievuldigheid, maar dan met twee?
De verdedigers van dat zogenaamde praktisch denken werken meestal honderd 'praktische' oplossinkjes uit voor honderd probleempjes, wat steevast tot best 'onpraktische' toestanden leidt.
Even nadenken over onderlinge samenhang, onderliggende mechanismen, de logica en wetmatigheden ervan analyseren en dan wat algemeen geldende oplossingen opzetten, blijkt vaak een praktische werkwijze te zijn.
Uiteraard moet je de geldigheid van die oplossingen dan in de praktijk toetsen en uitwerken.
Hopelijk doet dat bierkaartje meerderen hierbij eens stilstaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten